Mika Salo Urahuiput, Elämäkerta & Voitot

Mika Salo tunnetaan suomalaisena Formula 1 -kuljettajana, joka ajoi urallaan useassa eri tallissa ja saavutti mainetta erityisesti sijaiskuljettajana Ferrarilla kaudella 1999.

Hän oli tunnettu tasaisuudestaan, teknisestä osaamisestaan ja tiimityöskentelytaidoistaan, ja hänen uransa ulottui lähes vuosikymmenen ajalle F1-sarjassa. Vaikka hän ei voittanut kilpailuja F1:ssä, hän nousi palkintopallille ja ajoi useissa muissa autourheiluluokissa menestyksekkäästi uransa jälkeen.

Uran Alku

Mika Juhani Salo syntyi 30. marraskuuta 1966 Helsingissä. Hänen autourheilu-uransa alkoi kartingista, josta hän eteni nopeasti kohti vakavampia kilpasarjoja. Hän kilpaili 1980-luvun lopulla menestyksekkäästi Formula 3 -sarjoissa Euroopassa ja siirtyi myöhemmin Japaniin, missä hän voitti paikallisen Formula 3000 -mestaruuden.

F1-debyyttinsä Salo teki kauden 1994 lopussa Lotus-tallin riveissä. Seuraavien vuosien aikana hän kilpaili muun muassa Tyrrellillä, Arrowsilla ja Sauberilla, ennen kuin sai mahdollisuuden hypätä Ferrarin rattiin vuoden 1999 kaudella, kun Michael Schumacher oli loukkaantunut.

Tilastot ja Saavutukset

Tilasto Arvo
Kilpailuja 109
Voittoja 0
Palkintopallisijoja 2
Paalupaikkoja 0
Nopeimpia kierroksia 0
MM-pisteitä yhteensä 33
Ensimmäinen GP Japani 1994
Viimeinen GP Japani 2002

Tallit ja Ura F1:ssä

Lotus (1994)

Salo teki F1-debyyttinsä kauden 1994 lopussa Lotus-tallissa Japanin GP:ssä. Vaikka talli oli laskusuunnassa, hän antoi heti näyttöjä osaamisestaan. Lotus oli kuitenkin talousvaikeuksissa, eikä yhteistyö jatkunut seuraavalle kaudelle.

Tyrrell (1995–1997)

Salo siirtyi Tyrrellille, jossa hän vietti kolme kautta. Vaikka auto ei ollut huipputasoa, Salo esitti vakuuttavia suorituksia erityisesti vaikeissa olosuhteissa. Parhaimmillaan hän oli neljäs Monacossa vuonna 1997.

Arrows ja BAR (1998–1999)

Kaudella 1998 Salo ajoi Arrows-tallissa, mutta menestys jäi vähäiseksi. Seuraavalla kaudella hän aloitti BAR-tallissa Jacques Villeneuven rinnalla, mutta sopimus päättyi ennen kauden puoliväliä.

Ferrari (1999)

Vuoden 1999 suurin tilaisuus tuli, kun Ferrari tarvitsi korvaajaa loukkaantuneelle Schumacherille. Salo hyppäsi legendaarisen tallin autoon ja ajoi erinomaisesti – hänen parhaana saavutuksenaan oli toinen sija Saksassa. Hän myös johti kilpailua, mutta luopui voitosta tallimääräyksellä, joka suosi Eddie Irvinea mestaruustaistossa.

Sauber (2000–2001)

Salosta tuli Sauberin vakituinen kuljettaja kausille 2000–2001. Hän ajoi tasaisesti ja toi pisteitä tallille, mutta suurta menestystä ei tullut. Talli käytti mm. Petronas-merkkisiä moottoreita, jotka pohjautuivat Ferrarin voimayksiköihin.

Toyota (2002)

Salo ajoi Toyotan debyyttikauden 2002. Hän toi tallille sen ensimmäiset pisteet heti avauskilpailussa, mutta ura päättyi saman kauden lopussa. F1-uransa jälkeen Salo siirtyi menestyksekkäästi kilpailemaan muun muassa Le Mans -sarjoissa.

Käytetyt Kilpa-autot

  • Lotus 109 (1994)

  • Tyrrell 023, 024, 025 (1995–1997)

  • Arrows A19 (1998)

  • BAR 01 (1999)

  • Ferrari F399 (1999)

  • Sauber C19, C20 (2000–2001)

  • Toyota TF102 (2002)

Mika Salon F1-voittojen Lista

  • (Mika Salo ei voittanut kilpailuja F1-urallaan.)

Leave A Comment

All fields marked with an asterisk (*) are required